Als je je een beetje verdiept hebt in SEO weet je dat jet de juiste combinatie van content, techniek en autoriteit is, die je een hoge positie in de zoekresultaten oplevert. Echter, daarmee is nog niet alles gezegd. Op elk vlak zijn er namelijk zaken die belangrijk zijn om rekening mee te houden, die ze je doorgaans niet vertellen in de meeste blogs en artikelen over SEO. Een SEO consultant kan je er natuurlijk ook alles over uitleggen, maar niet iedereen wil direct samenwerken met een online marketing bureau. Daarom stippen we hier op elk van de drie vlakken een punt aan waar je waarschijnlijk nog niet aan had gedacht bij het opzetten van je SEO-campagne.
Zorg voor een interne linkstructuur
Iedereen weet dat sterke content wordt geschreven op basis van een zoekwoordenonderzoek. Je moet de juiste zoektermen voldoende in je teksten verwerken, want zo vertel je zoekmachines bij welke zoekopdrachten de pagina getoond moet worden. Echter, heb je er wel eens bij stilgestaan dat ook een interne linkstructuur belangrijk is? Door op elke pagina op diverse plekke te linken naar andere, relevante pagina’s, houd je bezoekers natuurlijk langer op je website, maar dat niet alleen. Door op slimme wijze te linken naar allerlei pagina’s binnen je website, vertel je Google tevens welke pagina’s het belangrijkst zijn. Je voegt daarmee als het ware wat autoriteit aan de pagina toe.
Linkbuilding werkt alleen met de juiste verdeling zoektermen
Ben je enthousiast backlinks aan het plaatsen op diverse website? Let er dan op dat de anchorteksten en de pagina waar je naar linkt voldoende van elkaar verschillen. Als je te vaak dezelfde anchortekst gebruikt, kan het voor Google namelijk overkomen alsof je de links gekocht hebt. Zelfs als je links koopt bij een SEO consultant, moet je er dus voor zorgen dat ze zo natuurlijk mogelijk worden verwerkt in de teksten, en dat je niet enkel naar de homepage verwijst. Anders kan je linkbuilding strategie helaas zelfs tegen je werken.
Check of je website 404-meldingen heeft
Doordat het op het eerste oog niet zichtbaar is als je linkt naar pagina’s die niet meer bestaan, valt het totaal niet op. Google volgt echter alle links naar jouw website, en als die link uitkomt bij een foutmelding is dit slecht voor je vindbaarheid. Er zijn diverse plugins waarmee je deze foutmeldingen kunt opsporen, en vervolgens kun je aan de hand van een redirect plugin deze link laten verwijzen naar een andere pagina. Dit heeft een positief effect op je ranking in zoekmachines, en bovendien is het prettiger voor de bezoeker. Als deze immers op een interne link klikt en een foutmelding krijgt, is de kans groot dat deze je website verlaat en via een zoekmachine bij een concurrent terechtkomt. Dat wil je natuurlijk koste wat kost voorkomen.