woensdag, oktober 27

Tips om thuiszorgmedewerkers te beschermen tegen agressie

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Helaas hebben thuiszorgmedewerkers nog wel eens te maken met agressie tijdens een huisbezoek. Dit kan zorgen voor een beangstigende en onplezierige situatie waarin de medewerker zijn of haar werk niet meer goed kan uitvoeren. Agressie kan er in alle vormen en maten zijn, denk maar eens aan seksuele intimidatie, een gefrustreerde patiënt die het in woede uit of een mentaal zieke patiënt die bij onbegrip zeer agressief wordt. Om de thuiszorgmedewerkers zo goed mogelijk te kunnen beschermen tegen deze vormen van agressie, delen wij graag een aantal tips in dit artikel.

Maak een risico inschatting van te voren

Elke zorgmedewerker moet van te voren een risico inschatting voor een huisbezoek maken. Bij deze inschatting is het belangrijk om een antwoord te hebben op de volgende vragen:

 

  • Bij wat voor soort patiënt ga ik op bezoek? (Wat zijn de problemen en behoeften van deze patiënt?)
  • Is dit een nieuwe patiënt of ken ik deze persoon al?
  • Hoeveel mensen zullen er aanwezig zijn in het huis tijdens het bezoek?
  • Heeft de patiënt eerder grensoverschrijdend gedrag vertoont?
  • Wat is de reden voor het bezoek?

 

Door een duidelijk antwoord te hebben op deze vragen, kan je als thuiszorgmedewerker met een gerust hart op huisbezoek. Mocht de patiënt bij een eerder bezoek agressief gedrag hebben vertoond dan kan het fijn zijn om samen met een andere collega op huisbezoek te gaan. Vanuit de zorginstelling zal er altijd naar een oplossing gezocht worden om het huisbezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen.

Duidelijke communicatie tussen werknemer en patiënt

Ongeacht de reden voor het huisbezoek is het heel belangrijk dat er duidelijke communicatie plaatsvindt tussen de werknemer en patiënt. Ga je voor het eerst op bezoek bij een patiënt dan is het meer dan logisch om jezelf voor te stellen en aan te geven waarvoor je bent. Ook is het essentieel dat de grenzen van de patiënt gelijk worden besproken. Moet de patiënt bijvoorbeeld schoongemaakt worden en heeft hij/zij iets liever niet dan moet dat besproken worden. Hierdoor voorkom je als medewerker frustratie en onbegrip van patiënten wat eventueel kan leiden tot agressie.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de thuiszorgmedewerker. Hij/zij moet ook duidelijk aangeven wanneer iets grensoverschrijdend gedrag is.

Het kan misschien best moeilijk zijn om als huisbezoeker je grenzen aan te geven. Hiervoor zijn speciale cursussen en trainingen ontwikkeld waarbij je leert om met agressie om te gaan.

Veilig op bezoek gaan met een noodknop

Om het huisbezoek zo veilig mogelijk te laten verlopen kan de huisbezoeker het beste een quick-scan door het huis doen. Bekijk bij binnenkomst gelijk waar de uitgangen zijn en hoe je zo snel mogelijk bij een noodsituatie naar de uitgang kan gaan. Scan ook de ruimte op eventuele gevaarlijke voorwerpen of wapens en stel zonodig voor om naar een andere ruimte te gaan waar deze voorwerpen niet zijn.

 

Ten slotte, is het verstandig om altijd op huisbezoek te gaan met een noodknop voor bedreigde. Mocht er een dreigende situatie ontstaan dan kan de huisbezoeker op de knop drukken waardoor er een alarm afgaat bij een alarmcentrale. Deze alarmcentrale luistert dan mee met de situatie en kan als het nodig is de politie inschakelen.

Share.

About Author

Leave A Reply