De e-commerce industrie evolueert voortdurend en dit is ook dit jaar niet anders. De wereldwijde pandemie heeft de groei van online shoppen behoorlijk versneld. Dit komt omdat steeds meer consumenten de voordelen van het online kopen inzien.
Tegelijkertijd blijven alle e-commerce aanbieders ook volop evolueren. Om zo een nog betere klantervaring te creëren, concurrerender te worden en de groei van hun sales te bevorderen. Hier zijn enkele van de belangrijkste e-commerce 2022/2023 trends die jouw bedrijf ook als benchmark kan gebruiken.
De groei in online winkelen
Shoppen is nu de populairste online activiteit. Waarbij steeds meer mensen ervoor kiezen om producten van online verkopers te kopen. Alleen al tijdens de pandemie zijn de e-commerce sales bijna verdubbeld.
Dit zal naar verwachting de komende vier jaar met nog eens 50 procent toenemen. En tegen 2040 wordt er volgens de marketing specialisten voorspeld dat ongeveer 95 procent van alle aankopen via e-commerce zal plaatsvinden. Alle online verkopers moeten zich dus optimaal op nog meer groei voorbereiden. Want anders lopen ze het risico achter te blijven.
De stijging in mobiel shoppen
Naast de algemene groei van e-commerce is het mobiel shoppen de afgelopen jaren ook enorm toegenomen. Consumenten kopen steeds vaker met behulp van mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets. De online retailers kunnen om deze reden maar beter een ‘mobile-first’ benadering toepassen. Waarbij er een webshop wordt ontwikkeld die voornamelijk op mobiele gebruikers is gericht.
Het veranderende supply chain landschap
Enkele van de grootste veranderingen in de supply chain industrie werd door e-commerce activiteiten teweeggebracht. Er wordt verwacht dat de e-commerce in 2023 wereldwijd ongeveer uit een kwart van alle detailhandelsverkopen uitmaakt. Het aantal mensen dat hun goederen digitaal koopt, wordt nu dan ook op meer dan 2 miljard geschat!
Het is vrij duidelijk dat de supply chain industrie zich bij deze grote groei heeft moeten aanpassen. Dit soort in- en verkoop vraagt om nieuwe methoden van sourcing en levering, oftewel een perfecte e-fulfilment! Want één van de belangrijkste redenen waarom veel mensen online kopen, is de verzendsnelheid van hun producten.
De social media verbinding
Social media is in de eerste plaats een middel voor mensen om met elkaar te communiceren. Maar het is de laatste jaren ook voor veel e-retailers een perfecte manier geworden om met hun doelgroep in contact te komen. Veel e-commerce verkopers zijn bovendien verheugd dat ze nu via een aantal social media platforms rechtstreeks aan consumenten kunnen verkopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Instagram Shopping of Facebook winkels. Naast deze slimme verkoopstrategie kan de e-commerce ook interessante connecties toepassen met hun posts op social media, video’s, influencers en betaalde advertenties.
De focus op groen consumentisme
Milieuvriendelijke praktijken zijn een ander ding dat de keuzes van veel klanten behoorlijk beïnvloedt. Consumenten van alle leeftijden zijn nu immers bereid om meer aan duurzame producten uit te geven. Online verkopers kunnen om deze reden een aangenaam concurrentievoordeel behalen. Dit door ervoor te zorgen dat ze groenere producten aanbieden en milieuvriendelijke verpakkingen gebruiken.
Gebruik van kunstmatige intelligentie achter de schermen
Een groeiend aantal van e-commerce bedrijven maakt van kunstmatige intelligentie (AI) gebruik om hun processen en workflows te verbeteren. AI helpt deze online verkopers bijvoorbeeld om een meer gepersonaliseerde klantervaring te bieden. Webshops kunnen deze AI ook voor betere prognoses gebruiken, het volgen van bestellingen en de after sales service. Want een uitstekende klantenservice is essentieel, om er zo voor te zorgen dat de klanten terugkomen.
De juiste shopping experience aanbieden, een perfecte klantenservice toepassen, plus een gestroomlijnde webshop logistiek met e-fulfilment zorgen uiteindelijk voor een echt succesvol e-commerce bedrijf. Ben jij er al klaar voor om dit ook allemaal als e-retailer toe te passen