vrijdag, november 27

Eigen webshop beginnen: 3 nuttige tips!

Pinterest LinkedIn Tumblr +

We kunnen er werkelijk niet meer omheen: steeds meer vrouwen starten een eigen webshop. Sterker nog, het merendeel van de zelfstandig ondernemers is tegenwoordig vrouw. Dit heeft er grotendeels mee te maken dat een webshop of andere kleine onderneming vaak prima te combineren is met een gezin of carrière. Bovendien zit e-commerce al jaren in de lift. Nederlandse consumenten kopen steeds vaker online. Zeker nu in de coronatijd. Ze gaan minder snel naar fysieke winkels en zoeken producten online. Altijd al gedroomd van een eigen webshop? Dan is nu het moment om hier mee te beginnen. Wij geven 3 nuttige tips voor een geweldige start!

1.    Gevonden worden

Een mooie webshop maken is één ding, maar vergeet niet dat er al genoeg mooie webshops online te vinden zijn. Om je te onderscheiden van de rest is het dan ook belangrijk om op te vallen. Online marketing is essentieel om de beoogde doelgroep te bereiken. Een webshop valt of staat met de juiste marketing. Dit kan op verschillende manieren worden vorm gegeven. Vaak is het geen kwestie van keuzes maken, maar zal je meerdere vormen van marketing met elkaar moeten combineren voor een optimaal resultaat. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van SEO en SEA en het inzetten van social media.

Let op: online marketing is zeer complex en er zijn ieder jaar enorm veel nieuwe ontwikkelingen. Dit is bijna niet bij te houden. Voor professionals is dit al lastig. Laat staan wanneer je dit ook nog eens naast het openen van een geheel nieuwe webshop wilt doen. Ons advies is dan ook om tijdig hulp in te schakelen van een marketeer. Social media marketing door GMU laten uitvoeren verlicht wat druk op de ketel, zodat jij je enkel hoeft bezig te houden met het bedrijf zelf.

2.    Verwacht geen wonderen

Start je voor het eerst met een eigen webshop? Verwacht dan niet gelijk gouden bergen. Een webshop opstarten kost veel tijd én geld. Uit onderzoek is gebleken dat webshopeigenaren gemiddeld de eerste 4 jaar verlies draaien, alvorens ze echt winst uit hun bedrijf kunnen halen. Hierbij moet je niet alleen denken aan verlies door het doen van inkopen, maar ook investeringen op het gebied van online marketing. Een Zoekmachine Optimalisatie specialist is niet goedkoop, maar kan wel bijdragen aan het succes van jouw shop. Het kan heel lang duren voordat je op een maandelijks salaris zit waar je ook daadwerkelijk van kunt leven. Het is ook geen wonder dat de meeste vrouwen een webshop starten naast hun huidige carrière. Zeg dan ook zeker niet direct je baan op – zeker niet wanneer deze essentieel is voor de inkomsten binnen jullie familie – en geef het de tijd. Je huidige baan opzeggen kan altijd nog.

3.    Onderzoek de concurrentie

E-commerce is anno 2020 ontzettend groot. Iedere dag worden er nieuwe webshops gelanceerd. Het is bijna niet bij te houden. Daarom kan het geen kwaad om de huidige concurrentie eens onder de loep te nemen. Bekijk vooral de shops die momenteel erg populair zijn. Wat maakt hun speciaal? Ga bijvoorbeeld zelf eens ‘shoppen’ in deze webshop. Laad je winkelmandje vol, bekijk goed welke producten er verkocht worden en of er speciale opties zijn en doorloop het hele koopproces. Hier kun je ideeën door opdoen voor je eigen webshop. Uiteraard hoef je de aankoop niet te verrichten en kun je uiteindelijk je winkelmandje verwijderen, maar zo krijg je wel een goed idee van de werkwijze van jouw sterkste concurrenten. Schakel vervolgens een Google Partner in om samen naar jouw webshop te kijken en deze te optimaliseren. Met de juiste samenwerkingen en een tikje geduld ligt een succesvolle webshop binnen handbereik.

Share.

About Author

Leave A Reply