Veel mensen vinden het belangrijk om op de hoogte te zijn van trends op het gebied van mode. Mode heeft te maken met alles op het gebied van fashion. Denk hierbij aan kleding, schoenen, tassen en sieraden. Ook dingen als tattoo’s en haarstyles kunnen in de mode zijn. Mode is afhankelijk van tijd en verschilt van dag tot dag. De ene dag kan lang haar bijvoorbeeld nog in de mode zijn, terwijl een kort kapsel de dag erna ineens helemaal in is. Mensen die veel invloed op de mode van een bepaalde tijd hebben zijn beroemdheden zoals zangers, acteurs en presentatoren. Wanneer iemand als Kylie Jenner haar kapsel ineens in een pixie cut laat knippen zul je zien dat meer meiden haar de komende week zullen volgen. Bedrijven zoals kapsalons en modemerken spelen goed in op de trends van nu door bijvoorbeeld korting te geven op een pixie cut à la Kylie Jenner.
Hoe wordt mode bepaald?
Zoals eerder gezegd wordt mode vaak bepaald door mensen die veel aanzien hebben. Bedrijven spelen hier goed op in. Misschien heeft iemand als Kylie Jenner wel een aanzienlijk geldbedrag gekregen voor het knippen van haar haar in een pixie cut. Mode wordt niet alleen bepaald door bekende mensen, maar ook door modehuizen. Grote en dure modemerken als Chanel en Dior zetten vaak de trend door bepaalde kledingstukken op de catwalk te laten zien. Omdat veel mensen deze items niet kunnen bepalen worden ze door goedkopere kledingwinkels aangeboden aan het ‘gewone’ publiek. Zo loopt vervolgens iedereen in het modieuze spijkerrokje rond dat oorspronkelijk door Chanel op de markt werd gebracht. Een andere manier waarop bedrijven op mode inspelen is door het gebruik van influencers. Dit zijn mensen die veel volgers hebben op sociale media als Instagram en betaald krijgen voor het promoten van goederen of diensten. Heb je als merk een bepaald jasje dat je graag op de markt wil zetten? Zet dan een influencer in. Deze persoon draagt jouw jasje tegen een betaling. Veel volgers zullen deze post zien en willen het jasje vervolgens ook dragen omdat hun grote idool het aan heeft. Op deze manier maken bedrijven een bepaald item tot mode.
Hoe krijg je toegang tot mode?
Mode is overal. Kijk om je heen en je zult genoeg mensen zien die in gave en mooie kledingitems van die tijd rondlopen. Sociale media als Instagram zorgen ervoor dat je op de hoogte blijft van de mode van dit moment. Wanneer je regelmatig een shopping spree houdt is het niet lastig om achter de modefeiten te blijven lopen. Bepaalde kledingstukken zal je tijdens het shoppen namelijk in meerdere winkels terug vinden. Toen de choker uit de jaren negentig hip was zag je dit kleine kettinkje in alle winkels hangen. Op dit moment zijn het spijkerrokje en de bandana in veel winkelketens te vinden. Wil je wel op de hoogte van de mode blijven maar er toch authentiek uit zien? Combineer dan de items van nu met oudere kledingstukken die je al in de kast hebt hangen. Naast het bezoeken van winkels kan je je ook op de modetrends van nu oriënteren door het internet af te speuren. Bezoek de webshop van jouw favoriete kledingwinkel of lees de blog van een bekend modeontwerper. Wat je ook doet, draag mode waarin jij je goed voelt!