Tips voor het binnenkrijgen van voldoende vitamines

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Veel Nederlanders hebben moeite met het binnenkrijgen van voldoende vitamines, zonder dat ze dit weten. Zo blijkt uit onderzoek dat bijna 60% van de Nederlanders vitamine D tekort heeft en ongeveer 40% heeft een tekort aan vitamine K. Een tekort aan vitamine B12 is ook niet helemaal zeldzaam. Ongeveer 5% van de Nederlanders krijgt onvoldoende vitamine B12 binnen.
Het binnenkrijgen van voldoende vitamines is ontzettend belangrijk voor de gezondheid. Vandaar dat we je een aantal tips geven die ervoor zullen zorgen dat je zeker weet dat jij voldoende vitamines binnenkrijgt!

1. Eet elke dag groente als snack

De meeste vitamines waarvan we te weinig binnekrijgen zitten in groentes. Over het algemeen zijn we gewend om alleen bij het avondeten groente te eten en dat doen we niet eens elke dag. Zorg er dus voor dat je tussen de middag altijd wat groente snacks hebt, zo weet je zeker dat je elke dag een goede portie vitamine binnenkrijgt.

2. Ga lekker naar buiten

60% van de Nederlands heeft een vitamine D tekort. Dit probleem is simpel op te lossen, ga lekker naar buiten! Vitamine D3 nemen we op in onze huid, via de zon. Lukt het je niet om dagelijks naar buiten te gaan, heb je een donker pigment of een bedekte huid? Dan is het verstandig om in een vitamine D supplement te nemen zodat je voldoende vitamine D binnenkrijgt.

3. Eet je groentjes

Groentes zoals spinazie, broccoli, paprika en boerenkool zitten bomvol met belangrijke vitamines. Vind groentes die je lekker vindt en eet ze regelmatig. Zo kan je elke dag een heerlijke smoothie maken met verschillende groentes en fruit, zodat je in één keer een lading aan vitamines binnenkrijgt.

4. Twee stuks fruit per dag

Fruit is rijk aan vitamine C, vezels en andere antioxidanten. Het eten van twee stuks fruit per dag is iets wat we iedereen aanraden. Vergeet niet dat fruit vol zit met (natuurlijke) suikers, dus hou het ook bij maximaal twee stuks.

5. Veganistisch? Neem een supplement!

Ontzettend veel voedingstoffen komen exclusief voor in dierlijke voeding. Voorbeelden hiervan zijn vitamine B12, maar ook mineralen zoals calcium en ijzer. Als vegetariër, veganist of iemand die simpelweg minder vlees en andere dierlijke producten eet, is het nog belangrijker om actief bezig te zijn met je dieet. Vaak is het aan te raden om aan te vullen met een supplement waar dat nodig is. Zo zijn er ook complete multivitamine supplementen die een gezonde dosering bevatten van alles wat je lichaam nodig heeft.

Share.

About Author

Leave A Reply